\(\renewcommand{\vec}[1]{\mathbf{#1}} \DeclareMathOperator*{\sijoitus}{\Big/} \newcommand{\eval}[2]{\sijoitus_{\kern-0.7em#1}^{\kern0.7em#2}\!} \)

5.2.2 Liike, toisto ja ehto

Kuva 1
Liikkeelle on skripteissä oma osasto, sininen.

Kuvassa 1 näkyvät liikeskriptit, joilla valitun olion (oletuksena kissa) saa liikkumaan haluttuun suuntaan tai vaikkapa pyörimään.

Lähtökohtaisesti liike tapahtuu välittömästi kokonaan. Jos liikkeen haluaa näkyvän hitaasti (animointi), pitää pientä liikettä toistaa monta kertaa Ohjaus-osaston toistotoimintojen avulla. Tästä on yksinkertainen esimerkki kuvassa 2.

Kuva 2

Kuvassa 3 on pieni ohjelma, jossa toimintoa ohjataan ehtolauseen (jos - muuten) avulla. Ehtolauseen ja toiston avulla saadaan ohjelmoitua jo melkein mitä vain.

Kuva 3