\(\renewcommand{\vec}[1]{\mathbf{#1}} \DeclareMathOperator*{\sijoitus}{\Big/} \newcommand{\eval}[2]{\sijoitus_{\kern-0.7em#1}^{\kern0.7em#2}\!} \)

Lausekkeet ja yhtälöt (pikaohje)

Useimmat lausekkeiden ja yhtälöiden käsittelyyn liittyvät toiminnot löytyvät algebran kohdalta: menu[3]

  • Yhtälön ratkaisu: menu[3][1]. Vaihtoehtoisesti kirjoita suoraan laskinnäkymään solve().

    Esimerkki: solve(3x+3=0,x) antaa yhtälön \(3x+3=0\) ratkaisun \(x=-1\). Huomaa, että muuttuja pitää merkitä pilkun jälkeen!

  • Lausekkeen sieventäminen: menu[3][3] tai kirjoittamalla suoraan expand(...), missä kolmen pisteen paikalla on haluttu lauseke (kuten seuraavissa kohdissa myös).

    Esimerkki: expand(x-2x-2-3)enter antaa vastauksena lausekkeen \( -x-5\)

  • Lausekkeen jakaminen tekijöihin: menu[3][2] tai kirjoittamalla suoraan factor(...).

    Esimerkki: factor(x2-4)enter antaa vastauksena tulon \( (x-2)(x+2)\)

  • Nollakohtien etsiminen: menu[3][4] tai kirjoittamalla suoraan zeros(...).

    Esimerkki: zeros(3x-6)enter antaa vastauksena yhtälön \(3x-6=0\) ratkaisun \( -2\)

  • Yhtälöparin ratkaiseminen: menu[3][7][2], syötä yhtälöiden lukumääräksi 2 ja muuttujiksi halutut kirjaimet (oletuksena x ja y). Valitse lopuksi Ok ja syötä yhtälöt ruutuihin näytöllä.

    Esimerkki: enter antaa vastauksena lukuparin \(\left (-1,-2\right )\).